Vezetőként te látod a fától az erdőt?
- Bősz Mónika
- Jul 29
- 8 min read
Updated: Jul 30
Vajon vezetőként mire van szükséged ahhoz, hogy hatékony, fenntartható és egészséges működést biztosíts a csapatod, szervezeted számára:
milyen feladataid vannak,
milyen vezetési stílust kell alkalmaznod,
milyen értékek mentén kell működnöd,
mely kompetenciákkal kell rendelkezned, valamint
mely vezetői eszközök segítenek hozzá az eredményességedhez?
Ha szervezeti működésről vagy akár vezetésről beszélünk, akkor neked mi jut rögtön az eszedbe, a soft vagy a hard skillek?
Bár a hard skillek az alapvető szakmai tudást jelentik, a soft skillek elengedhetetlenek a hatékony munkavégzéshez és a sikeres együttműködéshez. A kétféle készség együttes megléte és megfelelő fejlesztése a kulcs a sikeres vezetéshez és a hatékony szervezeti működéshez.
Nézzük meg például azt, amikor tipikus szervezeti betegég a vezető mérésmániája, amikor csak a számok számítanak:
Ilyenkor a teljesítmény csak KPI-ok alapján értékelődik, emberi tényezők nélkül.
A túlzott racionalizálás, vezetői empátia hiánya, gépszerű gondolkodás található meg ekkor vezetői hibaként a szervezetben.
Nem szeretnék elmenni abba az irányba ebben a blogban (majd egy másikban hamarosan), hogy megmagyarázzam, miért is nem jó a fent említett mérésmánia egy szervezetben. Saját szervezetfejlesztői tapasztalatból tudom, hogy nagyon sok vezető ezzel a megállapításommal nem ért egyet, ezért nektek javaslom, hogy nyugodtan keressetek és konzultáljunk minden kötelezettség nélkül ebben a témában!
Inkább visszakanyarodnék oda, hogy vezetőként hogyan biztosítsd a hatékony, fenntartható és egészséges működést, valamint vezetőként mi segít téged abban, hogy lásd a fától az erdőt.
Vezetői feladatok

Még a csapból is az folyik, hogy vezetőként felértékelődnek az operatív szakmai feladatok mellet/helyett a people menedzsment feladatok, ami nem más, mint a csapatok hatékony működtetése, teljesítmény biztosítása és a felsővezetői/tulajdonosi döntések végrehajtása emberséges módon.
Szervezetfejlesztési projektjeinkben sokszor azt tapasztaljuk, hogy nem minden vezető van tisztában azzal, hogy mit is takar pontosan ez a feladatkör, ezért a teljesség igénye nélkül felsorolnék pár közép- és felsővezetői people menedzsment feladatot:
Középvezetői:
Csapatvezetés és motiválás
Munkatársak napi szintű irányítása
Egyéni célok összehangolása a csapatcélokkal
Morál fenntartása, elismerés, ösztönzés
Teljesítménymenedzsment
Éves és negyedéves értékelések levezetése
Teljesítményproblémák kezelése
Folyamatos visszajelzések
Fejlesztés és utánpótlás
Munkatársak fejlesztése, tréningek ajánlása
Mentori szerep betöltése
Karrierutak támogatása
Kommunikáció és kapcsolatépítés
Információ továbbítása a felsővezetés és a csapat között
Konfliktuskezelés, belső együttműködés elősegítése
Beillesztés és megtartás
Új kollégák onboardingja, integrálása
Megtartási kockázatok korai felismerése
Felsővezetői:
Szervezeti kultúra és értékrend irányítása
Példamutató vezetői jelenlét
Vállalati értékek képviselete és fejlesztése
Döntések humán szempontú súlyozása
Stratégiai HR-döntések
HR stratégia alakítása (létszám, kompetenciák, utódlás)
Kulcspozíciók utánpótlásának biztosítása
Employer branding és megtartási stratégia
Top tehetségek és vezetők kezelése
Magas potenciálú dolgozók támogatása, megtartása
Vezetők fejlesztése, coaching biztosítása
Változásmenedzsment humán oldala
Szervezeti átalakítások humán támogatása
Változások kommunikációja és elfogadtatása
Szervezeti egészség és diverzitás
Pszichológiai biztonság elősegítése szervezeti szinten
HR-rel való együttműködés
Rendszeres egyeztetés a HR vezetőkkel
Fluktuációs mutatók figyelése
Bérpolitika, juttatási rendszerek jóváhagyása
A fent felsorolt feladatok a napi munkaidőd hány százalékát teszik ki?
Vezetési stílus

A csapból az is folyik, hogy milyen vezetési stílus a "divatos" mostanság. A tekintélyelvű és az engedékeny vezetői stílust jobb, ha elfelejtjük (bár tudom, hogy ezzel is sokat lehet vitatkozni), helyette a kooperatív, együttműködő vezetési stílusra kell koncentrálni.
Kétféle vezetési stílusra szeretném felhívni a figyelmet és röviden be is mutatnám ezeket.
Az egyik a Hersey–Blanchard-féle helyzetfüggő vezetés, a másik a fejlesztő vezetés.

A Hersey–Blanchard-féle helyzetfüggő vezetési modell azt az alapelvet képviseli, hogy nincs egyetlen „helyes” vezetési stílus – a hatékony vezetés a beosztott érettségéhez, fejlettségi szintjéhez igazodik. Vagyis a vezető dolga az, hogy felismerje: kit, mikor, hogyan kell támogatni vagy irányítani.
A modell két dimenzió alapján határozza meg a vezetői viselkedést:
Irányító magatartás: Mennyire mondja eg a vezető, mit és hogyan kell csinálni?
Támogató magatartás: Mennyire vonja be a munkatársat a döntésbe, bátorítja, támogatja?
Stílus | Magatartás | Mire való? | Munkatárs típusa |
S1 – Irányítás | Sok irányítás, kevés támogatás | Feladatmegoldás gyors beindítása | F1 – Kis tudás, nagy lelkesedés |
S2 – Edzés | Sok irányítás, sok támogatás | Kompetencia- és motivációépítés | F2 – Néhány készség, csökkenő lelkesedés |
S3 – Támogatás | Kevés irányítás, sok támogatás | Önállóság erősítése, önbizalom növelése | F3 – Megvan a tudás, de változó a motiváció |
S4 – Delegálás | Kevés irányítás, kevés támogatás | Teljes önállóság biztosítása | F4 – Tapasztalt, elkötelezett munkatárs |
A modell a munkatársakat fejlettségi szint alapján is kategorizálja:
Fejlettségi szint | Jellemzők |
F1 Teljesen kezdő | Alacsony tudás, magas lelkesedés |
F2 Tanuló | Növekvő tudás, csökkenő motiváció |
F3 Haladó | Jó szaktudás, de hullámzó elkötelezettség |
F4 Profi | Magas kompetencia és magas elkötelezettség |
A cél: a vezetői stílust mindig igazítsuk az adott szituációhoz, vagyis az adott munkatárs adott helyzetbeli érettségéhez.
Hogyan használhatja ezt egy modern vagy agilis vezető?
Agilis vezetőként is fontos a helyzetfüggés!
Egy junior csapattag (F1) irányítást igényel – pl. páros munkavégzés, napi check-in
Egy haladó (F3) támogatást – coaching típusú beszélgetések, célkitűzés
Egy senior (F4) esetén a legjobb, ha delegálsz, és nem állsz útjába
Nem személyiséghez, hanem helyzethez kötődik!
Ugyanaz a munkatárs lehet F2 egy új feladatban, de F4 egy megszokottban.
Miért hasznos ez a modell?
Tudatosabbá teszi a vezetői működést,
csökkenti a frusztrációt és félreértéseket,
támogatja a csapat fejlődését és önállóságát,
összeköthető coaching típusú vezetés, agilis elvek és emberséges működés szempontjaival is (ezekről a későbbiekben még bővebben írok).
A jó vezető nem egyféleképpen vezet, hanem alkalmazkodik. A helyzetfüggő vezetés nem gyengeség, hanem tudatosság: az érett csapatokat hagyjuk szárnyalni, a kezdőket pedig vezessük biztos kézzel – miközben mindenkit tanítunk a következő szintre lépni.

A másik vezetési modell a Fejlesztő vezetés, amely a helyzetfüggő vezetés veszi kiindulási alapnak, de azt kiegészíti olyan eszközökkel, amelyek a munkavállalók fejlődésére összpontosítanak. Elvárás az, hogy a vezető ne csak az aktuális feladatok elvégzésére fókuszáljon, hanem a csapattagok egyéni képességeinek és motivációjának fejlesztésére is.
A Fejlesztő vezetés előnyei a következők:
Növeli a munkavállaló önállóságát, ami hatékonyabb munkavégzést eredményez , ezáltal a vezetőnek több ideje marad.
Növeli a csapat motivációját, hiszen megbecsülik azt, hogy a fejlődésükbe a vezetőség energiát fektet, ezáltal elkötelezettebbek lesznek, ami csökkenti a fluktuációt.
A dolgozó egyéni teljesítménye nő, jobb eredményekre lesz képes.
Összességében nő a csapatösszetartás és ezáltal javul a munkateljesítmény.
Mindezek teljesítése után a vezetőnek már nem lesz szüksége a blogbejegyzésem elején említett "mérésmániára", mivel ezen a szinten már bizonyíthatóan jók a KPI-ok.
Nézzük meg a továbbiakban, hogy milyen értékek mentén, milyen vezetői kompetenciákra van szükséged ahhoz, hogy ellásd a fent bemutatott people menedzsment feladataidat valamit mi kell ahhoz, hogy felismerd azt, hogy mely vezetési stílust kell alkalmaznod az adott helyzetben az adott munkavállalóval szemben.
Vezetői értékek és kompetenciák
Ebben a témakörben nem azzal szeretnék foglalkozni, hogy mi folyik a csapból is, hanem meg szeretném mutatni azt a modellt, vezetőfejlesztő PIXEL PROGRAMOT, amit a sok-sok éves vezetői és szervezetfejlesztési tapasztalataink alapján fejlesztettünk ki.
De megmondom őszintén, hogy nem kell itt csodákra várni! Csak és kizárólag a rendszerszemléletünk és a "józan paraszti eszünk" vezérelt a munkánk során. Továbbá felhívom arra is a figyelmet, hogy az agilis vezetői attitűd nemcsak az agilis keretrendszert működtető cégek esetében fontos és elengedhetetlen.
A ma és a holnap vezetőjének agilis és modern vezetői értékek mentén kell ugyancsak agilis és modern kompetenciákkal irányítaniuk a csapatukat.
Természetesen vannak vezetői alapérték, amik megkérdőjelezhetetlenek, ezek a következők:
Integritás: Azt mondom, amit gondolok, és azt teszem, amit mondok.
Hit az emberekben: Bízom abban, hogy mindenki képes tanulni és fejlődni.
Alázat: Elfogadom, ha hibázom, és nyitott vagyok más nézőpontokra.
Felelősségvállalás: Nem hárítok, vállalom a döntéseim következményét.
Tisztelet: Mindenkit méltósággal kezelek, rangtól függetlenül.
Döntésképesség: Képes vagyok dönteni és kiállni a választásom mellé.
Példamutatás: Úgy viselkedem, ahogy másoktól is elvárom.

A továbbiakban nézzük az agilis vezetői értékeket és kompetenciákat!
Az agilis vezető nem parancsol, hanem kereteket ad, támogat, bizalmat épít, és segíti a csapatát abban, hogy önállóan és értékteremtően működjön. Ez teljesen más szemléletet kíván, mint a hagyományos hierarchikus, kontrolláló vezetési stílus.
Agilis vezetői értékek:
1. Bizalom és felhatalmazás
Mit jelent? A vezető nem irányít mikroszinten, hanem bízik a csapat döntéseiben.
Példa: A vezető nem szól bele a feladat megvalósításba, csak a célt és irányt adja meg.
2. Transzparencia
Mit jelent? Mindenki számára világos az irány, az állapot és a döntések háttere.
Példa: A vezető nyíltan megosztja a szervezeti kihívásokat is, nem csak a sikereket.
3. Szolgáló vezetés (Servant Leadership)
Mit jelent?: A vezető célja, hogy támogassa, segítse a csapat sikerét – nem saját hatalmát erősíti.
Példa: Akadályokat hárít el, nem ő akar megoldani minden problémát.
4. Rendszerszemlélet
Mit jelent? A vezető az egész rendszert látja, nem csak részterületeket.
Példa: Nem egy embert hibáztat, ha valami rosszul működik – a folyamatot elemzi.
5. Tanulás és fejlődés támogatása
Mit jelent? A hibázást nem bünteti, hanem tanulásként kezeli.
Példa: Ha valami nem sikeres, kiértékelik, tanulnak belőle, nem hibáztatnak.
6. Partnerség az ügyféllel
Mit jelent? Az ügyfél nem távoli fél, hanem együttműködő partner.
Példa: A vezető ösztönzi az ügyfélbevonást.
7. Adaptivitás és rugalmasság
Mit jelent? A vezető nem ragaszkodik merev tervekhez, hanem reagál a valóságra.
Példa: Egy változó piaci helyzetben újratervezi a fókuszokat a csapattal.
Agilis vezetői skillek / kompetenciák
Kompetencia | Mit jelent ez gyakorlatban? |
Önreflexió | Tudatosság saját hatásáról, képes tanulni a saját hibáiból |
Coaching-szemlélet | Nem mondja meg a választ, hanem kérdez és segít megtalálni |
Empátia | Érzékeny a csapattagok motivációira, szükségleteire |
Facilitálás | Képes megbeszéléseket strukturálni, döntéseket elősegíteni |
Döntési decentralizáció | Tudatosan adja át a döntési jogkört, ahol lehetséges |
Folyamatgondolkodás | Nem emberekre, hanem folyamatokra keres megoldást |
Visszajelzéskultúra építése | Őszinte, fejlesztő szándékú visszajelzéseket ad és fogad |
Prioritások tartása | A káoszban is képes fókuszálni a valódi értékteremtésre |
Az agilis vezetés mellett léteznek olyan modern vezetői értékek és skillek, amelyek nem kizárólag az agilitáshoz köthetők, de erősen támogatják azt. Ezek közül sok a coaching alapú vezetés, a megoldásfókusz, a rendszerszemlélet vagy a pszichológiai biztonság fogalomköréből származik.
Modern vezetői értékek és kompetenciák (agilison túl)
1. Coaching típusú vezetés
Lényege: A vezető nem „megmondó”, hanem segítő. Kérdez, reflektáltat, támogat.
Kulcskompetenciák:
Aktív hallgatás
Fejlesztő kérdések feltevése
Jelenlét és empátia
Visszajelzés adása és fogadása
Példamondat: „Mit gondolsz, mi lenne az első lépés, amit most megtehetnél?”
2. Megoldásfókuszú gondolkodás
Lényege: A problémák helyett a jövőbeli kívánt állapotra, erőforrásokra és működő mintákra koncentrál.
Kulcskompetenciák:
Erőforrás-fókusz (Mi működött korábban?)
Kívánatos jövőkép megalkotása
Skálázós kérdezéstechnika: „0-tól 10-ig, hol tartunk most?”
Alapelv: Nem kell érteni a problémát ahhoz, hogy elinduljunk a megoldás felé.
3. Pszichológiai biztonság építése
Lényege: A csapatban mindenki bátran elmondhatja a véleményét anélkül, hogy félnie kellene.
Kulcskompetenciák:
Hibázás elfogadása (vezetői példamutatás)
Tiszta és nyílt kommunikáció támogatása
Észrevételek, kérdések bátorítása
4. Rendszerszemléletű vezetés
Lényege: A vezető nem embereket, hanem rendszereket, összefüggéseket lát.
Kulcskompetenciák:
Ok-okozati hálók felismerése
Hatások előre gondolkodása
Kontextusérzékeny döntés
5. Érzelmi intelligencia (EQ) vezetőként
Lényege: A vezető tudatos a saját és mások érzelmeivel kapcsolatban, és képes ezeket kezelni.
Kulcskompetenciák:
Öntudatosság
Önkontroll
Empátia
Kapcsolatkezelés
6. Tudatos jelenlét (mindful leadership)
Lényege: A vezető képes jelen lenni a pillanatban, nem reagál automatikusan, hanem reflektál.
Kulcskompetenciák:
Térteremtés gondolkodáshoz
Stresszkezelés tudatosan
Reaktív viselkedés helyett reflektív
7. Facilitálás és együttműködés fejlesztése
Lényege: A vezető nem csak dönt, hanem segít strukturáltan beszélgetni, egyeztetni.
Kulcskompetenciák:
Workshop- és meetingfacilitálás
Konszenzusépítés
Vizualizációs technikák
8. Tanulószemlélet (growth mindset)
Lényege: A vezető és a csapat is képes fejlődni, a hibák tanulási lehetőségek.
Viselkedések:
Hibák után nem bűnbakot keres, hanem tanulságokat
Sikerélményt nem csak eredményhez, hanem fejlődéshez köti
Nyitott a visszajelzésre (nem csak adja, hanem kéri is)
9. Fenntarthatóság és egyensúly
Lényege: A vezető figyel az emberi erőforrás hosszú távú egészségére – nem égeti ki a csapatot.
Kulcskompetenciák:
Terhelhetőség figyelése
Munka-magánélet határok tiszteletben tartása
Kiégés megelőzése (nem elnyomása)
10. Kulturális érzékenység és diverzitás-kezelés
Lényege: Tudatosan épít vegyes háttérrel rendelkező csapatot, és kezeli a különbségeket.
Kulcskompetenciák:
Előítéletmentesség
Befogadó kommunikáció
Interkulturális együttműködés fejlesztése
Ezek tanulható készségek és fejleszthető attitűdök. Vezetőfejlesztő PIXEL PROGRAMUNKBAN ezekhez adunk a tréningek, coachingok során eszközöket.
ÖSSZEÁLLÍTOTTUNK EGY ÖNÉRTÉKELŐ KÉRDŐÍVET, MELY SEGÍTSÉGÉVEL FEL TUDJUK TÉRKÉPEZNI AZ AGILIS ÉS MODERN VEZETŐI KOMPETENCIÁIDAT.
Ha kíváncsi lennél egy külső szakértő meglátásaira,
kérem keress a lenti elérhetőségeim egyikén!
Ha felkeltettük az érdeklődésedet és szívesen ránéznél a kompetenciáidra, akkor görgess lejjebb és üzenetben kérem írd meg, hogy "Kérem az ingyenes vezetői kérdőívet és az online kiértékelését."
Várom jelentkezésedet!
Bősz Mónika
Vezető tanácsadó
+36709453454
One Step Ahead Szakértői/Tanácsadói Közösség



Comments