top of page
Search
  • Writer's pictureMónika Bősz

Tudatos szervezetfejlesztés, avagy mit is jelent a szervezetfejlesztés?



Nagyon sok ügyfél beszélgetésen vagyok túl, ahol legtöbb esetben feltettem azt az óvatos és tapintatos kérdést, hogy: „A szervezetfejlesztés fogalmával tisztában vagyunk, ugye? Esetleg gyorsan összefoglaljam?”


A válasz kivétel nélkül: „Megtenné, Mónika?”

Hát persze, hiszen nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a beszélgetés során pontosan miről is van szó, illetve ha valami nem egyértelmű, akkor merjünk kérdezni, hiszen köztudottan csak azokra a kérdésekre kapunk választ, amit fel is teszünk.

De mielőtt megfogalmaznám, hogy mi is a szervezetfejlesztés és annak folyamata, szeretnék megosztani egy rövid esettanulmányt, mely a megértéshez segítségünkre lehet:


Vezetői megélés a beszélgetés elején:

Legtöbbször, ha leülök egy vezetővel a szervezetfejlesztésről beszélgetni, a kapcsolatfelvétel során egy hasonló értelmezést hallok tőlük aktuálisan a szervezetükről:


  • A szervezettel nincs semmi gond.

  • Nagyon jók az emberi kapcsolatok.

  • Szeretnek nálunk dolgozni a munkavállalóink.

  • Szeretik, hogy a vezetőjük megmondja, hogy mit kell csinálniuk.

  • A folyamatink jól szabályozottak.

  • Az adminisztráció megfelelő.

  • A dolgozók elégedettek a fizetésükkel.

  • Az ügyfeleink visszajelzései alapján nálunk minden jól működik.

  • Egy dolgot viszont nem értek, hogy miért csökken hónapról hónapra az eredményünk?


Vezetői megélés a beszélgetés közben:


A szervezetfejlesztői kérdések az első beszélgetés során, az elődiagnózis alkalmával kissé átkeretezték a vezető saját szervezetével kapcsolatos megítélését, melyek új megvilágításba kerültek, és így hangoznak:


  • Az egyik legnagyobb ügyfelünk jelezte, hogy sem időben, sem minőségben nem szállítunk neki már hónapok óta.

  • Mintha nem lenne a megfelelő a kommunikáció a gyártás és a sales között.

  • Nem is igazán értem, hogy a gyártás vezető és a sales vezető miért nem kommunikál egymással. Szinte már egymás közelébe sem mennek.

  • Ha a folyamataink egyértelműek lennének, talán nem lenne ez a káosz az üzemben.

  • A gyártás vezetőmnek több mindent kellene a csapatára bíznia, el kellene néha engedni a kezüket.

  • Ha pedig egyszer látnám normálisan a számainkat, lenne egy egységes vállalatirányítási rendszerünk, nem pedig csak egy toldozott- foldozott valamink, akkor talán számomra is kiderülhetne, hogy hónapok óta valami baj van.

  • Most már értem, hogy miért elégedetlenkednek a munkavállalók, hogy nem kaptak prémiumot már jó ideje. Mióta is? Nem tudom.

  • És egyébként én miért az ügyféltől tudom meg, hogy nincs velünk megelégedve? Hol vannak az én vezetőim?


A szervezetfejlesztés folyamata során célunk, hogy a szervezet problémáit más aspektusból segítsük meglátni. Rendszerszemléletünkkel segítjük a vezetőket, hogy szervezetükről összefüggéseiben gondolkodjunk.


Ebben az esetben közösen beavatkozhatunk:

  • a gyártási folyamatokba

  • a sales folyamatokba

  • megerősíthetjük a gyártás és a sales közötti kommunikációt

  • vezetőket fejleszthetünk

  • vezetői attitűdöt formáltunk

  • kialakíthatjuk a szervezet kommunikációs csatornáit (csapatokon belüli és csapatok közötti kommunikációt erősíthetünk, menedzsment megbeszéléseket rendszeresíthetünk)

  • megerősíthetjük az adminisztrációs folyamatokat

  • a vállalatirányítási rendszert újra gondolhatjuk

  • menedzseljük a változás folyamatát, hiszen van, aki szerint minden rendben lesz, lesz, aki szerint soha nem lesz semmi sem rendben, lesz, aki látja már az alagút végén a fényt, és lesz, aki már alig várja, hogy cselekedhessen.


Természetesen még nagyon sok fókuszterületet találhatunk, melyek közül néhány került felsorolásra.


Így hát a szervezetfejlesztés megfogalmazása röviden:

A szervezetfejlesztés nem más, mint egy fentről, a menedzsment által szervezett és támogatott, a szervezet egészére, folyamataira kiterjedő beavatkozás, mely által a szervezet hatékonysága, eredményessége növelhető a változások lekövetése és a szervezetönmegújító képességének tudatos fejlesztése mellett magatartástudományi ismeretekkel kísérve.

A szervezetfejlesztés folyamata pedig a következő lehet ez esetben is:


1. fázis – Kapcsolatfelvétel, Elődiagnózis, Szerződéskötés

2. fázis:- Diagnózis felállítás, Visszajelzés, Akciótervezés

3. Intervenciók, fejlesztési folyamatok (workshop facilitálás, fejlesztő coaching, tréningek tartása, csapatépítés, folyamatszabályozás, rendszerkialakítás), Integráció megerősítése

4. Értékelés, Visszamérés, Követés fázisa, Lezárás

Mindezt úgy vállaljuk, hogy szervezetfejlesztésével kapcsolatos változási folyamatait tudatosan menedzseljük.


Remélem e rövid esettanulmánnyal sikerült a szervezetfejlesztést egy új aspektusból bemutatnom!


One Step Ahead Szakértői/Tanácsadói Közösség

https://www.onestepahead.hu/

14 views0 comments

コメント


bottom of page