top of page
Search
  • Writer's pictureVirágh Eszter

"MítoszIrtók" - BPR közérthetően (Part 2)

Az egyik heti meetingünkön felmerült, hogy azoknak a tevékenységeknek a nagy része, amivel mi foglalkozunk, a nagyközönség számára sokszor nehezen értelmezhető, megfoghatatlan, hovatovább üzleti halandzsa. Ezért döntöttünk úgy, hogy fellebbentjük a fátylat ezen mítoszokról, hogy az üzleti élet ezen területein járatlanabbak és sok esetben akár közeli barátaink, hozzátartozóink is jobban megértsék, mivel telnek el napjaink a belemagyarázás, okoskodás, papírtologatás és kávéházi kvaterkázás mellett helyett.


Business Process Reengineering - Üzleti folyamatok újraszervezése



BPR-nak, azaz Business Process Reengineeringnek, magyarul az üzleti folyamatok újraszervezésének hívjuk azt az át- vagy megszervezési folyamatot, ami hasonló ahhoz, amit a mindennapi életben is teszünk időtakarékossági vagy energiatakarékossági, vagyis hatékonyság növelő céllal.




Például ha területi képviselőként egy napon belül több úticélunk is van, megtervezzük a legrövidebb utat az összes állomás érintésével. Akkor is folyamatot szervezünk, amikor megbeszéljük, ki hozza el a gyerekeket az iskolából, megy bevásárolni, főzi a vacsorát. Ezekre kialakítunk egy rutint és egészen addig működik is magától, amíg nem történik egy új esemény, ami újraszervezést igényel a folyamat résztvevőitől. Például a gyerekek edzésre kezdenek járni.


Hasonlóan kell elképzelni az üzleti folyamatokat is egy vállalatnál. Egy kisebb cégnek könnyebb megszerveznie magát és a vezető is átlátja a céget. Ahogy nő a vállalat, az egyes feladatkörök ellátásához már több emberre van szükség, esetleg új munkakörök jönnek létre.


Az emberek munkakapcsolati rendszerét ki kell alakítani. Ahhoz, hogy az új belépő megfelelően hozzá tudjon járulni a vállalat tevékenységéhez, szükséges látni, hova illeszkedik az ő munkaköre, ehhez milyen hatáskört és milyen felelősséget kap.

Egy munkakör ellátása során az adat feldolgozása folyamán a bejövő adatból kimenő adat lesz. A kimenő adatok a dolgozó feletteséhez jutnak, végső soron a vállalat vezetőjéhez. Azokon a pontokon, ahol az információ feldolgozása történik, ott helyezkednek el a dolgozók az egyes munkakörökben. Úgyis mondhatjuk, hogy az információ a szervezeten belül felfelé áramlik. Az áramlást az egyes munkakörökhöz rendelt hatáskörök biztosítják. A hatáskör lefelé irányul.

Ha az információ áramlást és hatáskörök irányát felrajzoljuk, megkapjuk a szervezeti ábrát.


A vállalatok organikus képződmények, azaz fejlődnek, változnak.

Egy kisebb változást, mondjuk egy dolgozó két hetes szabadságra menését nem kell azonnal szervezetátalakítással lekövetni, elég, ha egy jó helyettesítési rendszerrel oldja meg a cég. Ha azonban a vállalat egy új tevékenységbe kezd, akkor integrálnia kell az új folyamatokat a meglévő szervezetbe. Ugyanígy ha egy részleget leépít, vagy átalakít, modernizál, azzal is beavatkozik a jelen struktúrába.



Elmondható tehát, hogy a vállalatvezetőnek az egyik legfontosabb feladata az, hogy átlátható szervezetté alakítsa a dolgozóit és gördülékeny folyamattá szervezze a tevékenységét.


Ebben tudunk az Ön támogatására lenni BPR Tanácsadásunk keretében.


Szerkesztőségünkbe várjuk

további leleplezendő szakmák megnevezését

’MítoszIrtók’ jeligére.




One Step Ahead Szakértői/Tanácsadói Közösség

31 views0 comments

Commenti


bottom of page