Miben mérhető a vezetőfejlesztés eredménye? Mit tud nekünk adni? Miben tud segíteni, támogatni?
Nehéz kérdések ezek, főleg, hogy nem szívesen kérünk segítséget legtöbben, ha elakadunk.
Nem szívesen valljuk be önmagunknak, hogy halogatjuk kimondani problémáinkat, mert attól gyengébbnek látszunk, és ezt vezetőként nem engedhetjünk meg önmagunknak, hiszen mi vagyunk a bázis. Aztán még ott van az is, hogy ki az, aki tud segíteni? Kiben tudok megbízni? Kinek merem megmutatni és kivel merem megosztani kihívásaimat?
Mikor vezetőként felismerjük, hogy akár szervezetünknek, akár önmagunknak fejlesztésre lenne szükségünk, akkor jönnek csak igazán a nehéz kérdések:
Mennyi időt fog ez elvinni a munkából?
Lesz-e ennek valami eredménye?
Mennyibe fog ez nekem kerülni?
Hogy fogják fogadni mindezt az embereim? Hogy mondjam el nekik?
Kit válasszak a mindenhez is értő szervezetfejlesztők, business coachok közül?
Egyáltalán biztos vagyok-e abban, hogy ez a helyes lépés ebben a helyzetben?
Szervezetfejlesztőként, vezetőfejlesztő mentor coachként bennem is felmerülnek a másik oldalon ezzel kapcsolatban kérdések:
Vajon a velem szemben ülő vezető mennyi időt fog szánni a munkaidejéből arra, hogy megoldást találjon kihívásaira?
Vajon a szemben ülő vezető komolyan gondolja-e, hogy belevág? Vajon őszinte-e velem és önmagával szemben?
Vajon kell-e neki bizonygatnom, hogy én nem egy vagyok a „mindenhez is értő business coach” közül?
Vajon tisztába van-e azzal, hogy amit tőlem kap, az nemcsak egy „kis asszertív kommunikáció”?
Vajon el tudja-e azt hinni, hogy ennek a folyamatnak „kézzel fogható”, mérhető eredményei lesznek?
Vajon befektetésnek tudja-e felfogni az önmaga, emberei és szervezete fejlesztésébe beleforgatott pénzt?
Vajon el kell-e vállalnom ezt a munkát? Megéri-e energiát belefektetnem?
Szerencsére tudjuk, hogy
„ A siker titka mások álláspontjának megértésében rejlik.”
-Henry Ford
Mindkét oldal kérdései könnyen megválaszolhatók:
Ha változtatni akarunk, akkor az időt és energiát visz.
Ha változtatni akarunk, akkor kell egy külső szem, aki kívülről lát bennünket és tükröt mutat nekünk, és akiben megtanulunk bízni és hagyjuk, hogy megtanítson bennünket bízni.
Ha változtatni akarunk, akkor szembe nézünk a kihívásokkal és beleállunk az együtt kitűzött feladatokba lépésről lépésre.
Az elért eredmények mérhetők, ha az elején letisztázzuk, hogy mikor, miben vesszük észre, azt, hogy változtunk, elértük a kitűzött célt.
A kölcsönös bizalomért mindkét oldalnak dolgoznia kell.
Miben mérhetők a közös munkánk eredménye? Mit nyertél vezetőként, ha mi fejlesztettünk?
Többek közt:
időt, mert megtanítottak ledelegálni a feladataimat
időt, mert már nem mikromenedzselek, és foglalkozhatok menedzsment feladataimmal
időt, amit családomra fordíthatok
nyugalmat, mert letetették velem a stresszeimet
nyugalmat, mert már bízom az embereimben
értékesebb kapcsolatokat, mert tudatosan figyelek magam és mások igényeire, szükségleteire
biztonságot, mert folyamatainkat leszabályoztuk, teljesítményeinket értékeljük
biztonságot, mert kialakítottuk az employer brandig-et, és így dolgozóimat könnyebben megtartom
motivációt, mert felismertem, hogy a legjobb úton haladtam a kiégés felé
erőt, mert vezetőim fejlesztésénél motivációjukat vettük alapul
fókuszáltságot, rendszerszemléletet, már nem veszek el a részletekben
coach szemléletet, mert a megfelelő kérdéseket teszem fel az embereimnek, hiszen az én válaszaim nem az ő válaszaik
nyugodt munkahelyi hangulatot, mert megtanultuk a konfliktusainkat kezelni, és nyitottan, őszintén kommunikálunk
igazi csapatot, mert végre együttműködünk
Lépjünk együtt a változás útjára!
"A ma és a holnap vezetője az, aki megfelelő és érdekes kérdéseket tesz fel,
és nem az, aki jó válaszokat ad."
-Götz Werner-
One Step Ahead Szakértői/Tanácsadói Közösség
https://www.onestepahead.hu/
Comments