top of page
Search
Writer's pictureMónika Bősz

BUSINESS COACHING - A FEJLESZTÉS KULCSSZEREPLŐJE

Updated: Oct 7, 2021

MI IS AZ A BUSINESS COACHING?

Sokszor kell megfogalmaznunk valamit, amiről nem igazán tudjuk, hogy mi, de nem is igazán akarjuk a látszatát kelteni annak, hogy fogalmunk sincs arról, amit kérdeznek tőlünk.

Ilyenkor születnek a legérdekesebb megoldások, melyeket összegyűjtöttem az évek során, és amiből pár így hangzik:


A BUSINESS COACHING … humbuk.

A BUSINESS COACHING … nem igazán tudom, hogy mi, de kell nekem.

A BUSINESS COACHING … olyan valami, amire a középvezetőimnek szüksége van.

A BUSINESS COACHING … olyan pszichológiai hablaty.

A BUSINESS COACHING … kitalált trendi cucc.

A BUSINESS COACHING … fancy valami.

És még sorolhatnám, hogy mennyi kreativitás van bennünk, ha meg kell fogalmaznunk, hogy mi is az a coaching.


Többször találkoztam egy-egy beszélgetés alkalmával azzal is, hogy handicap-pel indulok, mivel a szemben ülő vezetőnek nagyon rossz tapasztalatai vannak a korábbi coachai miatt. Legutóbbi ilyen alkalommal a vezető elmesélte, hogy vezetői pályája elején kapott egy 22 éves coachot.


Erre igazából mit is tudok reagálni? Körülbelül annyit, hogy: „Te szegény!”, de ezt is csak magamban. Elgondolkodtató például, hogy mennyi munka- és élettapasztalattal rendelkezhet egy 22 éves fiatal, aki pályája elején tart? Mennyire lehet hiteles a vele szembe ülő vezetőjelölt számára? Mennyi megélése lehet, amivel segítheti, támogathatja a coacholtját? Ennek ellenére ezzel a ténnyel is meg kell „küzdenünk”, és elfogadnunk ügyfelünk coachokkal szembeni negatív tapasztalatait.


Nem rabolom soha senki idejét azzal, hogy győzködjem arról, hogy a coaching egy olyan támogató, fejlesztő eszköz lehet például egy vezető életében, amit talán receptre kellene neki és kollégáinak vagy akár minden cégvezetőnek felírni. Így is kezdhetném a beszélgetésünket, de gondoljuk csak bele, hogy mit érnék el vele? Vajon meddig lenne hajlandó velem tárgyalni?


Ezzel szemben elkezdek vele beszélgetni, kapcsolatot teremteni, bizalmat építeni. Hiszen miért is hinne el nekem bármit, miért is hinnék el én bárkinek bármit? Csak azért, mert mondja, vagy csak azért, mert ez most trendi? Ezek az érvek önmagában kevesek.


A megélés, a megtapasztalás az, ami eredményre tud vezetni, ezért általában csak annyit szoktam mondani: „Mesélj nekem egy kicsit a cégedről!”



Mesélj nekem egy kicsit a cégedről!

KI NE SZERETNE BESZÉLNI A CÉGÉRŐL, AZ EMBEREIRŐL, VAGY AKÁR MAGÁRÓL?

Miközben „mesél”, én hallgatom, aktívan figyelek és kérdezek. Kérdezek úgy, hogy ne zökkentsem ki a ritmusából, ne zavarjam meg a gondolatmenetét. Kérdezem arról, amit kihallok a sorok mögül. Például, ha azt mondja, hogy: „…a cégemnél köszi, minden rendben van!” Akkor a kérdésem biztosan úgy hangzik majd, hogy: „Mi az a minden, ami rendben van?” vagy „De jó Neked, hogy nálad minden rendben van! Irigylésre méltó a helyzeted?”


Vagy, ha azt mondja, hogy: „Minden rendben, csak Józsival van bajom!” Akkor megkérdezem, hogy: „Csak Józsival?” A válasz legtöbbször: „Na jó, lehet, hogy nem csak Józsival, hanem inkább a gyártással, és különben is unom már az egészet!”


AKKOR MOST RENDBEN VAN MINDEN, VAGY UNJUK MÁR AZ EGÉSZET?

És csak szimplán beszélgetünk………beszélgetünk arról, hogy valóban rendben van-e minden, vagy csak azt a látszatot akarjuk kelteni, hogy minden szép és jó?


Feltérképezem a beszélgetés közben, hogy:

- Tart-e már ott, hogy felvállalja azt, hogy „unom már az egészet”.

- Tart-e már ott, hogy felelősséget vállaljon a döntéseiért?

- Tart-e már ott, hogy bátran rálépjen az önismereti útjára?

- Tart-e már ott, hogy tovább, már ne hazudjon önmagának és fel- és beismerje a korlátait, szembenézzen félelmeivel?

- Tart-e már ott, hogy akarja a változást?

- Tart-e már ott, hogy ne csak akarja a változást, hanem rálépjen a változás útjára?

- Tart-e már ott, hogy beismerje, hogy ez bizony egyedül nem fog menni, most jól jönne egy kis támogatás?


Ahhoz, hogy egy ember ügyféllé válhasson át kell mennie a megismerés, a megkedvelés és a bizalom kialakulásának szakaszain.




A kapcsolatteremtésnek kell lennie a coach legerősebb képességének, ez a sikeres folyamat kulcsa. A kapcsolatteremtő képesség egyrészt veleszületett képesség, másrészt azonban nagyon széles eszköztárral kell rendelkeznünk a siker elérése érdekében.


ILYEN COACH ESZKÖZÖK LEHETNEK:

- az aktív hallgatás, hiszen kinek nem esik jól, ha meghallgatják?

- a hallottak akár szó szerinti visszatükrözése, amivel hozzásegítjük az ügyfelet ahhoz, hogy tudatosan érzékelje azt, ami tudat alatt történik.

- az ügyfél Motivációs Térképének megismerése, mivel, ha ismerjük az ügyfél motivációit, úgy sokkal nagyobb hatással lehetünk az ügyfélre és hatékonyabban támogathatjuk cselekvési tervének elkészítésében, melynek megvalósításához így az ügyfél jóval nagyobb erőfeszítésre lesz hajlandó.

- vagy az NLP (Neurolingvisztikus Programozás) egy eszköze, a követés és tükrözés folyamata, amikor felvesszük a másik fél testbeszédét, mivel, ha két ember jól kijön egymással, akkor óhatatlanul átveszik egymás beszédstílusát, testbeszédét, így szándékosan idézzük elő ezt a jelenséget, hogy növeljük a kapcsolatteremtést és a kommunikáció hatékonyságát. Minél hasonlóbbak vagyunk, tudat alatt annál szimpatikusabbá válhatunk a másik számára.


De miben is segít egy business coach?

DE MIBEN IS SEGÍT EGY BUSINESS COACH?

- A coaching által hozzásegítjük az ügyfelet, hogy tudatosabb legyen, meghozza a változáshoz döntéseit, végrehajtsa ennek megvalósításához teendőit, ezáltal támogassuk fejlődését.

- Elkísérjük, támogatjuk ügyfelünket az önismerete útján, hiszen minden változás, minden fejlődés önismerettel kezdődik.

- Segítünk az új attitűdje felépítésében.

- Fejlesszük Érzelmi Intelligenciáját, önmagával és környezetével kapcsolatos érzéseinek, igényeinek észlelését, tudatosítását, szabályozását segítjük.

- Hozzásegítjük ügyfelünket a számára megfelelő jó cél megtalálásához, mely összhangban van az ügyfél motivációs preferenciájával, mely érzelmi hajtóerőként tud hatni rá, melynek időkerete, határideje van.

- Segítünk legyőzni korlátozó hiedelmeit.

- Megtanítjuk ügyfelünket az időgazdálkodásra, priorizálásra.

- Megismertetjük vele, hogyan javíthat emberi kapcsolatain, hogyan bánjon a különböző személyiségtípusokkal.

- Fejlesztjük készségeit, soft skilljeit, azaz interperszonális képességeit.

- Folyamatos visszajelzést adunk a folyamat során, a változásokat, elért sikereket fel- és elismerjük, megünnepeljük.

- További lépéseket, változási szándékot tudatosítunk.


MIÉRT IS CSINÁLJUK MINDEZT?

Azért, mert az igazán jó teljesítményhez erősen motivált és nagy tudású emberekre van szükség. Feladatunk, hogy hozzásegítsük az egyént Teljesítmény Értékének növeléséhez a készségeinek, tudásának növelésével, motivációjának erősítésével, hiszen az egyéni és csapatteljesítmények biztosítják a szervezet eredményességét.


Business coaching: a szervezet hatékonyságát növelő eszköz

"Néha szükségünk van valakire, aki hisz bennünk, aki támogat minket, amíg nem bírunk a saját lábunkra állni."

14 views0 comments

Comments


bottom of page