Vajon melyik pozícióba, milyen típusú vezető kell ahhoz, hogy a cég szempontjából a leghatékonyabban és legeredményesebben működjön?
FELFELÉ-KIFELÉ figyelő?
VAGY
LEFELÉ-BEFELÉ figyelő?
Munkám során sokszor hallom ezt a mondatot a cégtulajdonosoktól vezetőikről:
"Nagyon jó szakmai vezető, csak people managmenttel ne kelljen foglalkoznia."
Megpróbálok az ilyen kijelentések mögött megbúvó veszélyekre rávilágítani röviden.
Cégtulajdonosként van-e nekünk azzal dolgunk, hogy a profitot termelő szakmai vezetőnket idegesítik, ha people managment feladatokat kell ellátniuk ugyancsak profitot termelő embereivel szemben?
Mondhatnánk azt, hogy a cégvezetőnek ezzel semmi dolga nincs, ugyanis elég, ha a vezetője profittermelő, jó szakember. Kutatások bizonyítják, hogy egy jó vezetőnél csupán 15-20%-ban számít a szakmai rátermettség és 80-85%-ban pedig a személyisége, az, hogy hogyan tud bánni az embereivel.
Kell-e, hogy érdekelje egyáltalán a vezetőmet a people managment? A válasz roppant egyszerű: Igen, kell!
Ha tudjuk a vezetőnkről, hogy motivált abban, hogy embereket vezessen, vállalja csoportjáért, csoportja teljesítményéért a felelősséget, akkor ebben az esetben a frusztrációját lehet és kell is kezelni, hiszen valószínűleg vannak még hiányosságai a vezetői képességeiben vagy ha felkészült vezető, akkor esetlegesen rá kell arra nézni, hogy miért nincs ideje a csapatára.
Ha kellőképpen felmérjük vezetőink motivációját, ha tisztában vagyunk motivátoraival, akkor a szervezetben betöltött helyüket is könnyebben pozícionálhatjuk.
Nagyon könnyen az is előfordulhat, hogy olyan munkatársat választottunk a vezetői pozícióra, aki alkalmatlan a feladat ellátására. Nagyon jó szakember, de az embereivel nem tud és nem is akar megfelelően "bánni".
Az első esetben a vezetőnek támogatást kell nyújtani fejlesztésében, mert csak úgy fogja kihozni a csoportjából a maximális teljesítményt. Ide valószínűleg egy lefelé-befelé figyelő vezető kell! Például egy jó operatív vezető.
A második esetben viszont motivátorai szerint kell őt foglalkoztatni, például innovációs feladatokat kell adni neki, mivel, csak ebben az esetben lesz képes a kiegyensúlyozott működésre. Az ilyen típusú vezetők lehetnek akár a felfelé-kifelé figyelő vezetők.
A harmadik esetben pedig komolyan át kell gondolnunk döntésünket, hiszen nem minden jó szakember alkalmas a vezetésre.
Vajon a vezetők hány százaléka gondolja úgy, hogy a vállalkozása egyetlen felelőssége a profittermelés?
És vajon a vezetők hány százaléka számol
a profiton felül az üzleti életet működtető dinamikákkal és egyéb tényezőkkel?
Simon Sinek Végtelen játék című könyvében a következőt olvashatjuk:
Ahhoz, hogy egy vállalat növekedhessen, három felelősséggel rendelkeznie kell:
Egy célhoz kell közelebb vinnie. Akár tudomást akarunk róla venni, akár nem, az embereknek érezniük kell azt, hogy tartoznak valahová, hogy az életüknek és munkájuknak nem csak kézzel fogható fizikai értéke van.
Meg kell védenie az embereket. A vállalkozásokat úgy kell működtetni, hogy védelmezzék munkatársaikat, vásárlóikat, ügyfeleiket és környezetüket, amelyben élnek és dolgoznak.
Profitot kell termelnie. A pénz az üzemanyag, amely életben tartja a vállalkozást, hogy folytathassa az első két tevékenységet.
"Az üzlet, mint minden végtelen vállalkozás sokkal erőteljesebb, ha hatalmát az emberektől, az emberekért kapja. Felforgató erők mindig jelen vannak, ebben hiába várunk változást. A vezetők válaszreakciója ezzel szemben megváltoztatható. Mert még egyik felfogás az erőforrások maximalizálására összpontosít, addig a végtelenített gondolkodás az emberek erejével is számol."
Ezért kellenek egy vállalkozásba végesen gondolkodó, tehát lefelé-befelé figyelő vezetők, valamint végtelen gondolkodású, tehát felfelé-kifelé figyelő vezetők.
Egy dolog azonban biztosan állítható:
AKÁR BEISMERJÜK, AKÁR NEM;
AKÁR FIGYELMEN KÍVÜL HAGYJUK, AKÁR NEM;
AKÁR LEGYINTÜNK RÁ, AKÁR NEM:
AZ EMBERI TÉNYEZŐRŐL TUDOMÁST KELL VENNI, MERT A VÁLLALAT EREDMÉNYESSÉGÉBEN, HATÉKONYSÁGÁBAN EGY MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐ!
Ebből az aspektusból nézve viszont nem árt, ha foglalkozunk vezetőink motivációjával, frusztrációjával, fejlesztésével, a szervezetben betöltött helyével, hiszen a "zavaró" people managment feladatkör helyes ellátása fogja biztosítani vállalkozásunk számára azt a pluszt, ami pénzben is mérhető lesz.
Comments