top of page
Search
Writer's pictureMónika Bősz

A szeptemberi "újrakezdés"

Updated: 4 days ago

Ha a nyári szabadság utáni lendületed elfogyott, a céges "gondok" viszont újra tetőztek, akkor a szeptember mindig jó az újragondolásra, az újrakezdésre.


Korábbi bejegyzésünkben felsoroltunk pár rendszerszintű problémát, ami a szabadságod után sajnos nem tűnik el a szervezetedből nyomtalanul, mint például:

  • a túlterheltség,

  • a folyamatos tűzoltás,

  • a teljesítmény csökkenése,

  • az ERP rendszerrel kapcsolatos szidalmak,

  • a belső konfliktusok,  

  • az információhiány,

  • a motiválatlanság,

  • az elkötelezettség hiánya, stb.


Ebben az bejegyzésünkben szeretnénk röviden bemutatni egy eszközt, Dr. Ichak Adizes vállalati életciklus modelljét.

Azért szeretünk dolgozni ezzel a modellel, mert a szervezetek mindegyike szinte 100%-os biztonsággal besorolható az egyes kategóriákba, és így minden esetben megérkezik az „AHA ÉLMÉNY” a Megbízóink részéről, amikor felismerik a saját szervezetének életciklusát és megértik az azzal járó nehézségeket, problémákat, illetve ráébrednek arra, hogy milyen beavatkozások segítik hozzá a szervezetet az optimális életciklus, a FÉRFIKOR eléréséhez.


Dr. Ichak Adizes 1992-ben írta le a modellt, mely tisztázza a szervezetek életkori jellemzőit, nehézségeit és kockázatait.

Nézzük röviden az Adizes -életciklus modellt!


  • Az Adizes vállalati életciklusok a szervezetek fejlődésének különböző szakaszait írják le a létrehozástól a megszűnésig, melyet a fenti ábrán is látható fejlődési görbén ábrázolt.

  • Ezek az életciklusok segítenek megérteni, hogy adott szervezet, vagy akár egy szervezeten belüli egység, jellemzően milyen kihívásokkal és lehetőségekkel szembesülhet a fejlődése során.

  • Az Adizes életciklus-modell egyike azoknak a keretrendszereknek, amelyek segítségével a szervezetek megérthetik, hol állnak jelenleg a fejlődési görbén, és alkalmas olyan stratégiák kidolgozása, melyek megvalósítása elősegítik a szervezetek a hosszú távú, sikeres működését.

  • A szervezetek NÖVEKEDÉSE ÉS ÖREGEDÉSE - akárcsak az élő organizmusoké - elsősorban a rugalmasság és az irányíthatóság kölcsönhatásában nyilvánul meg.


Fiatal korukban a szervezetek nagyon rugalmasak, ám nem mindig irányíthatóak. Az öregedéssel azonban ez a viszony megváltozik és az öregedő szervezet bár irányítható, de veszít a rugalmasságából.


A vállalatok célja az optimális életszakasz, az úgynevezett férfikor elérése és megtartása, amikor irányítható és kellőképp rugalmas a szervezet.


A vállalkozásnak lehetősége van felnőni vagy visszafiatalodni erre a szintre. A visszafiatalítás fogalma azt jelenti, hogy nem csak egy irányban (előre felé irányban) fejlődhet egy szervezet, hanem adott esetben a „nincs más előre, mint hátra” stratégia lehet a nyerő, azaz a vállalat visszafiatalítható, és így többször is bejárhat egy adott útvonalat.

 

Adizes elmélete szerint minden vállalatban a következő négy komponens megléte döntő fontosságú:

  • Az első a teljesítmény-komponens, melynek hiánya a szervezet hanyatlását idézi elő.

  • Az adminisztrációs komponens, a szisztematikus rend elengedhetetlen egy szervezet működésében. Amennyiben ez hiányzik, vagy nem megfelelően működik, a szervezet szétzilálódhat.

  • A kreativitás, ill. a vállalkozói komponens segíti a vállalatot, ez a gondolkodásmód hatja át a dinamikus szervezetet. Az új dolgok iránti érdeklődés, a vállalkozói szellem biztosítja a fejlődést. Ezzel ellentétes szemlélet, magatartás szintén a szervezet ellen dolgozik.

  • A negyedik komponens az integráció, az emberek összefogása, egy közös cél érdekében történő irányítása.

 

E négy komponens megléte biztosítja a szervezet stabilitását, növekedését, jövőjét. A rendszer akkor válik leghatékonyabbá, legegészségesebbé, ha az Adizes négy komponense közül mind a négy megvalósul a szervezetben, és ezek egyensúlyba kerülnek. 



Ha egy szervezet egyszerre kiszámítható, strukturált és spontaneitását nem elveszítve megtartja rugalmasságát, akkor érezzük azt, hogy (időlegesen) a leghatékonyabb vállalatot kaptuk.


DE VAJON MELY ÉLETCIKLUSRA JELLEMZŐ MIND A NÉGY KOMPONENS EGYIDEJŰ MEGLÉTE ÉS MI JELLEMZŐ AZ EGYES ÉLETCIKLUSOKRA?


Vállalati életciklusok

NÖVEKEDÉS FÁZISAI


Az „udvarlás” fázisában a szervezet tulajdonképpen még nem született meg. A tulajdonos ekkor köteleződik el az ötlete és a vállalkozása mellett. Ezt a szakaszt a nagy kockázatvállalás jellemzi, a termékre és a hozzáadott értékre fókuszálnak inkább, hiszen ezekre alapul majd a későbbi vállalkozás. Veszélye, hogy az ötletelésből, vízióból nem lesz később megvalósítás.

Megfigyelhetjük, hogy az alapításkor az alapító „belekódolja” a személyiségét a cégbe, hiszen ő fogja meghatározni a vállalat alapértékeit, a főbb működési irányokat.


A szervezet „csecsemőkorára” jellemző, hogy egy dologra koncentrál: a kitűzött feladat elvégzésére. A belső viszonyok és a munkamegosztás még kialakulatlan, még nem nagyon van írásbeliség, inkább a bizalmon alapuló megegyezések dominálnak. Nehézség ebben a szakaszban, hogy a működéshez folyamatos komoly energia befektetés szükséges, még nincsenek kialakult, leírt szabályszerűségek, rutinok, protokollok, melyek megkönnyítik a napi munkát. Ilyenkor általában nincs elég készpénz a rendszerben. Akkor tud a szervezet ebből továbblépni, ha a tevékenység és a készpénzszükséglet egyensúlyát sikerül megteremteni.


A „gyerünk-gyerünk” szakaszban a vállalkozókészség kap nagyobb hangsúlyt. Nagy a túlterheltség a szervezetben, de a sikerek elérésével nő a motiváció, erős a csapatszellem. Az értékesítés kerül előtérbe, sokszor kicserélődik a vezetés, kettéválik a menedzselés és a szakmai vezetés funkció, megjelenik a decentralizálás igénye, mivel a tulajdonosnak egyre nagyobb nehézséget okoz a szervezet működésének kézben tartása. Akkor tudnak továbblépni ebből a szakaszból, ha a feladatokat sikerül úgy átadni, hogy a működés ne sérüljön.


A szervezet „serdülőkorában” a tevékenység szempontját ideiglenesen háttérbe szorítja a működés átalakítása, a tulajdonos háttérbe szorulásával a vezetés új struktúrájának kialakítása történik. Ez sokszor konfliktusokkal teli időszak, a hatáskörök átruházása gyakran nehézségeket okoz. A hatékony működési és vezetési struktúrák, rendszerek kialakításával lehet ebből a szakaszból továbblépni.


A „férfikorban” a szervezet már pontosan tudja, mit kell tennie, kialakulnak és működnek a szervezeti struktúrák, a teljesítmény egyre javul. Ekkor nyújtja a szervezet a legjobb teljesítményt, az adminisztratív és vezetői rendszerek egyaránt zökkenőmentesen működnek, rugalmasan alakulnak. Veszélye ennek a szakasznak, ha a rugalmasság elvesztésével a cég idő előtt elkezd öregedni.


A „megállapodottság” korában a hatékony működtetés és az eddig kialakult struktúra megtartása az első számú cél. A szervezet ekkor még hatékony, de veszít rugalmasságából, kevésbé innovatív, sokkal inkább elkezd befelé fordulni, egyre kevésbé tud megújulni. A változásokat már nem kezeli olyan könnyen, a személyes kapcsolatrendszer szerepe erősödik. Inkább a szabályok betartását, az utasítások végrehajtását jutalmazzák, mint a vállalkozó szellemet.



ÖREGEDÉS FÁZISAI


Az „arisztokrácia” szakaszában csökken a teljesítmény, a cég egyre jobban eltávolodik az ügyfeleitől, a tagok rutinszerűen végzik a munkájukat, eltűnnek az újítások.


A „korai bürokrácia” fázisában a vállalkozókészség fog drámaian lecsökkenni, az újítások elhalnak, sok belső konfliktus jelenik meg.


Végül, a „bürokrácia” szintjén már csak a szabályok maradnak meg, cél és előremutató üzenet nélkül. Ekkor inkább az tartja fönn a vállalatot, hogy már mióta működik. A vezetők között nincs együttműködés.


A halál akkor áll be, amikor már nincs olyan személy, aki el lenne kötelezve a szervezetnek, és külső forrásból sem találnak segítséget.


Láthatjuk, hogy amellett, hogy az alapító képes „életre hívni” a céget, a halálát is okozhatja, ha nem tudja kinevelni az utódait, nem tud hatásköröket átruházni vagy nem tudja a már nem működő alapértékeket, működési irányokat módosítani.


Ha most visszatekintünk a modell ismeretében a bevezetőben felsorolt szervezeti problémákra, mint a  túlterheltség, a folyamatos tűzoltás, a teljesítmény csökkenés, az ERP rendszerrel kapcsolatos szidalmak, a belső konfliktusok,  az információhiány, a motiválatlanság, az elkötelezettség hiánya, akkor vajon ezekkel a kihívásokkal küzdő szervezet az Adizes modell szerint mely életciklusában tarthat?

Vajon mely életciklusban tarthat a fenti kihívásokkal küzdő szervezet?

  • "Gyerünk-gyerünk " kor

  • Serdülőkor

  • Férfikor



Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy céged az Adizes modell szerint mely életciklusban van, és onnan mely kihívásokon keresztül, milyen lépésekkel és hogyan juttatható el az ideális férfikorba, akkor:


  • Keresd szakértői csapatunkat egy ingyenes egy órás online elődiagnosztikára,

    ahol közösen kiértékeljük az Adizes kérdőívünkre adott válaszaidat!


Görgess lejjebb és üzenetben írd meg, hogy "Kérem az ingyenes elődiagnosztikát."



Bősz Mónika

+36709453454


One Step Ahead Szakértői/Tanácsadói Közösség


14 views0 comments

Comentários


bottom of page